Skolens historie
Randers Friskole & Børnehus er en selvejende institution. Skolen er oprettet i 1991, og den bygger på et fælleskirkeligt grundlag i samarbejde mellem folkekirken og evangeliske frikirker.
I dag er skolen en fuldt udbygget friskole og børnehus. Skolen rummer 200 elever fra børnehaveklassen til 10. klasse. Derudover er der på skolen en skolefritidsordning og en musikskole. Børnehuset består af en vuggestue og to børnehavestuer, hvor der i alt er plads til 46 børn.
Værdigrundlag
Randers Friskole & Børnehus' værdigrundlag illustreres med et frugttræ. Træet har et rodnet, en stamme og grenene, der bærer frugt. Træets rodnet har stor betydning for træets livsbetingelser og vitalitet.
Værdier
Randers Friskole & Børnehus (RFB) bygger på et kristent værdigrundlag, hvor troen på, at alle mennesker er skabt af Gud, er central. Vi ser hvert barn som ønsket, unikt og værdifuldt med talenter og evner, der skal opdages og udvikles.
Vores mål er at skabe rammer, hvor børnene får et kendskab til det kristne budskab og inspireres til at finde værdi og identitet som skabt i Guds billede.
Vi ønsker at ruste børnene til at møde livets spørgsmål med nysgerrighed, mod, ansvar og respekt for andre, så de kan bidrage positivt til det samfund, de er en del af. Hos os vægtes tryghed, åbenhed og gensidig respekt i alle relationer.
RFB er åben for alle, der ønsker at støtte op om vores værdier og mål.
Kultur og natur
Skolens rodnet er også demokratiske traditioner og vor danske kultur. Vor kontekst og vor historie er et naturligt afsæt for vore handlinger og de holdninger, vi har på skolen. I en tid, hvor alting er under forandring, og hvor samfundet betegnes som hyperkomplekst, er det vigtigt at fastholde det enkle, det ægte og det autentiske.
Træets stamme er bindeleddet mellem rodnettet og grenene. Stammen er forankret i rodnettet og den bærer træets grene og dets frugter. Træets stamme illustrerer to grundlæggende værdier, skolen står for.
Omsorg, trivsel og nærhed
Børnene skal opleve tryghed i det daglige - skolen har en overskuelig størrelse, der gør, at børn og voksne kender hinanden. Det er vigtigt, at der hersker en god og kærlig atmosfære på skolen - glæde og trivsel er grundlaget for al læring. En gylden regel er "Vær mod andre, som du vil have, de skal være mod dig".
Gennem skolens liv og temaer udvikles eleverne til selvstændigt tænkende mennesker, men de lærer også at se kvaliteterne i det sociale samspil, og gøre brug af den synergi, der opstår, når flere mennesker arbejder sammen.
Faglighed og rummelighed
Det andet meget vigtige element er fagligheden. På Randers Friskole & Børnehus bruger vi dagene med omtanke - vi har jo fået betroet den opvoksende generation. Undervisningen er velovervejet, og timerne bliver brugt til målrettet socialt samvær, undervisning/læring. Vi vil også i denne proces inddrage forældrene i skolelivet ved, at alle elever dagligt har en passende mængde hjemmearbejde.
Endvidere skal skolen være rummelig - samtidig tilstræber vi, at eleverne opnår de bedste resultater i forhold til deres faglige og menneskelige potentiale. Udfordrende, spændende og kreativ faglighed er skolens mål, og eleverne skal udfordres i hele deres spekter af evner og intelligenser.
Grenene er med til at give træet sin form, men de underbygger også træets funktion - at bære frugt. Grenene illustrerer en række værdier - de står ikke i prioriteret rækkefølge:
- Faglige kompetencer - boglighed, godt skolemiljø, gode resultater
- Frihed - ytringsfrihed, at være åben og tolerant
- Demokrati - medbestemmelse og indflydelse, aktiv deltagelse i forandring
- Glæde - arbejdsglæde, begejstring, virkelyst, spontanitet
- Tillid - bevare sin integritet, udvise empati, være loyal
- Ansvar - være ansvarlige for hinanden - for ting på skolen og naturen omkring os
- Respekt - gensidig respekt mellem børn og voksne
- Venskaber - relationer, fællesskab
- Samtale - dialog, diskussion, refleksion
- Åbenhed - udvikling, undersøgelse, nysgerrighed
- Værdisættende holdning - alle har værdi, og alle kan bidrage med noget værdifuldt
Medarbejdere
Klik på billedet for at læse om den enkelte medarbejder.
Du kan også bruge sorteringsfelterne herunder.
Ane Marie Pedersen
Lærer i udskolingen. Underviser i dansk, samfundsfag, historie, kristendom og personlig udvikling
Anna Franow
Lærer i udskolingen og administrativ medarbejder. Underviser i entreprenørskab og tysk
Birgitte Petterson
Lærer i indskolingen. Underviser i dansk, engelsk, billedkunst og kristendom
Christian Østrup Møller
Lærer i udskolingen. Underviser i matematik, idræt, historie og kristendom
Cæcilie Ankerstjerne Lorenzen
Lærer og støttelærer i udskolingen. Underviser i dansk, kristendom og historie
Ditte Hundborg
Lærer på mellemtrinnet og støttelærer. Underviser i dansk, samt håndværk og design
Hanne Jul Yde
Lærer i indskolingen. Underviser i dansk, er læsevejleder og en del af skolens ordblinde-team
Jesper Futtrup Maksten
Lærer i indskolingen. Underviser i matematik, idræt, musik og natur/teknologi, samt en del af skolens ordblinde-team
Kathy Jean Chappuis
Lærer i udskolingen. Underviser i engelsk, humanistiske fag, samt håndværk og design
Thorkild Aaquist Christensen
Lærer i udskolingen. Underviser i matematik, fysik/kemi, biologi, geografi og idræt
Tine Knakkergaard
Lærer og støttelærer på mellemtrinnet. Underviser i dansk, kristendom og har kursustimer i dansk